Htaccess Made Easy – Bokanmeldelse

htaccess gjort enkelt

Til tross for at de fleste WordPress-brukere sannsynligvis ikke vet om dens eksistens, er htaccess-filen et verktøy som trenger alle og enhver som klarer sin egen WordPress-installasjon å vite om. Gitt .htaccess gjort enkelt, skrevet av WordPress-guru Jeff Starr (medforfatter av Digging into WordPress), er kanskje ikke en bok som spesifikt handler om å bruke htaccess med WordPress (selv om den har et helt kapittel på 22 sider dedikert til akkurat det * ), men når det gjelder å finne en solid ressurs for bedre å forstå (og implementere) dette spesielt praktiske verktøyet (for nettsteder drevet av WordPress eller på annen måte – i utgangspunktet hvilken som helst type nettsted som kjører på Apache, er det sannsynligvis ingen bedre, mer omfattende nybegynnerressurs la oss ta en titt …

Hva handler det om?

Fra og med det grunnleggende (hva htaccess-filen er, hvordan den fungerer og hvordan du implementerer den), har .htaccess gjort enkle mål å være en one-stop go-guide for alle ting htaccess for alle som ønsker å implementere et enormt utvalg av htaccess funksjonalitet – fra å optimalisere ytelsen (muliggjøre komprimering, cache-kontroll, osv.) til å forbedre SEO (omdirigere ødelagte koblinger, rydde opp i ondsinnede lenker, osv.) og stramme opp sikkerheten (deaktivere katalogvisninger, forhindre hotlinking, kontrollere IP-tilgang, etc, etc) * *.

Er det bra?

Å prøve å ta noen fra det grunnleggende om htaccess (et emne som mange WordPress nybegynnere tenker på som en eller annen måte mystisk og til og med mange bransjeeksperter ofte har en tendens til å vike seg unna) helt til et nivå der de føler seg komfortable med å jobbe med relativt avanserte htaccess-manøvrer er en massivt foretak – et som, jeg er glad for å si, Jeff ser ut til å ha lagt hjertet og sjelen hans inn! Godt skrevet og relativt grundig, helt fra boken ser det ut til at boka er møysommelig satt sammen (for ikke å nevne svært nøyaktig) og inneholder absolutt en mengde lenker og referanser til alle slags ekstra htaccess-relevante ressurser (for alle som ønsker å utvide kunnskapen ytterligere).

Den eneste delen av “kritikken” jeg vil prøve å argumentere for, er at jeg personlig synes det kommer mer enn litt kort når det gjelder dekningen av hvordan du laster ned, laster opp og viser (prikk) filer (for eksempel. htaccess-filen, som som mange nesten alltid er skjult som standard) på datamaskinen din – når det er sagt, denne typen enkel (selv om noen ganger litt vanskelig å implementere) informasjon kan naturligvis lett finnes online uten å mye krefter (og mange som leser boka vil uten tvil allerede være klar over hvordan de gjør alt dette selvfølgelig).

Hvem skal lese den?

Som introduksjonen til boken sier, er ‘.htaccess gjort enkelt en bok for administratorer, designere og utviklere der ute i skyttergravene: folk lager / redigerer fantastiske nettsteder på daglig basis’.

… som jeg også vil legge til alle som er interessert i å lære mer om htaccess-filer og hva de kan gjøre generelt.

Konklusjon

Inneholder over 100 håndplukkede htaccess-oppskrifter, alt fra praktiske til det ekstraordinære, er dette en bok for alle som er interessert i å både lære mer om htaccess og / eller faktisk bruke den til et stort utvalg av forskjellige ting, inkludert omdirigering av trafikk, passordbeskyttelse av bestemte kataloger, optimalisere for søkemotorer, forbedre brukervennligheten og sikre nettstedene deres mot ondsinnede skript.

Som allerede nevnt, gjorde Htaccess enkle mål å være ressursene for alle ting å få tilgang – og kort sagt, jeg må si et stort ‘oppdrag oppnådd’! Det er virkelig en fantastisk ressurs som jeg vil satse på at den nederste dollaren min omtrent alle som jobber med nettsteder (WordPress eller annet) kan dra nytte av på en eller annen måte. Gjennom å ha lest boken, var jeg for en gang stopper på forskjellige punkter for å gå tilbake og se på nytt (noen ganger et første ‘ordentlig’ blikk) på noen av mine egne htaccess-filer – på forskjellige nettsteder – for begge å forstå hva som allerede var der, og kanskje enda viktigere, gjør forskjellige .htaccess-made-easy-inspirerte redigeringer og forbedringer!

Vis offisiell webside

Last ned et gratis kapittel?

* inkludert en nedlastbar htaccess-startmal som er laget spesielt for bruk med WordPress.